Od danas nije obavezna zimska oprema: Pripremite limene ljubimce za ljetnu sezonu

- in Izdvojeno, Magazin, Žuta minuta
1932

Današnjim danom prestaje zakonska obaveza posjedovanja zimske opreme te je moguće zimske gume na automobilu zamijeniti ljetnim. Korištenje zimske opreme je bilo obavezno od 15. novembra 2019. do 15. aprila 2020. godine.

Obzirom na pandemiju i slobodno vrijeme koje imate, crijeme socijalnog distanciranja možete iskoristiti da se pozabavite svojim automobilom i u skladu s mogućnostima samostalno ga pripremite za ljeto. Naravno, pod uslovom da kao prioritet stavite svoje i zdravlje ljudi oko vas. Ako nemate uslove da u samoći radite na svom automobilu, ipak se strpite. Uz ovako reducirano kretanje neće biti kasno da pripremu automobila i zamjenu guma napravite kada se život koliko-toliko vrati u normalan tempo.

Ako se pitate zašto zamijeniti zimske gume ljetnim, onda trebate da znate da razlika između ljetnih i zimskih guma nije samo u dezenu, nego i u hemijskom sastavu gumene smjese. Zimske su gume osjetno mekše od ljetnih, a razlog se skriva u višem postotku dodane silike koja je manje osjetljiva na niske temperature i tako omogućava da gumena smjesa zadrži potrebnu mekoću i na niskim temperaturama. S jedne strane to znači da se zimske gume najbolje ponašaju na temperaturama do sedam stepeni celzija, a s druge strane iznad te temperature granice gume se počinju pregrijavati i gube svoje osobine. Habanje i potrošnja goriva puno su veći nego kod ljetne gume.

Svi oni koji imaju dva seta točkova s felgama mogu prilično lako i samostalno zamijeniti zimske gume ljetnim. Ključ, dizalica i malo prostora biće dovoljno da sami to uradite. Ne zaboravite da pri dizanju automobila na dizalicu osigurate da se ne pomiče, te odmah nakon montaže ljetnog seta provjerite pritisak u gumama.
Prilikom skidanja zimskih tokova obilježite koji je točak stajao na kojem mjestu na automobilu te se pobrinite da ih pravilno odložite do iduće zimske sezone. 

Prilikom odlaganja zimskih guma obratite pažnju na njihov položaj. Ako ih slažete jednu na drugu, onda im povremeno zamijenite mjesta, dok se preporučuje da ih odlažete vertikalno, također uz povremenu promjenu položaja. Poželjno je i ispustiti malo zraka iz guma kako ne bi stajale pod punim pritiskom. Naravno, najbolje rješenje su stalci za točkove koji se oslanjaju na samu felgu gdje guma ne trpi nikakvo opterećenje prilikom stajanja.
Svi oni koji imaju jedan set felgi za zamjenu ipak moraju do svog vulkanizera, ali ipak trebaju imati na umu svoje zdravlje, pa preporučujemo da rezervišete svoj termin za zamjenu telefonom i maksimalno reducirate stajanje u gužvi.

Provjerite nivo ulja i tekućina te stanje akumulatora

Jedna od osnovnih kontrola je kontrola nivoa ulja u motoru. Nivo na ručnom mjeraču ulja mora biti između minimum i maksimum vrijednosti, a prije provjere uvjerite se da ja auto parkiran na ravnoj podlozi te da je motor hladan. 

Kontrolu ulja preporučljivo je vršiti nakon svakog dužeg putovanja, posebno u ljetnom periodu. Prilikom kontrole nivoa ulja, poželjno je vizuelno pregledati i gumena crijeva. 

 

Nakon provjere ulja provjerite i nivo rashladne tekućine. Također, obratite pažnju da je auto na ravnom i da je motor hladan. Nivo rashladne tekućine treba biti između maksimalne i minimalne vrijednosti, a u slučaju potrebe dosipanja obratite pažnju da dolijete odgovarajuću tekućinu i nemojte otvarati ekspanzionu posudu dok motor nije potpuno hladan. U suprotnom će pri otvaranju posude doći do stvaranja džepa zraka koji može uzrokovati probleme u rashlađivanju motora.

Ne zaboravite provjeriti i nivo hidrauličnog ulja, dok je poželjno zamijeniti i dosuti tekućinu za pranje stakala. Tekućine za ljeto mnogo bolje čiste staklo od kukaca i ostalih ljetnih nečistoća koje nastaju pri vožnji.

Ljetne vrućine testiraju krajnje mogućnosti vašeg akumulatora, stoga je potrebno provjeriti ispravnost akumulatora, nivo elektrolita i po potrebi doliti destilovanu vodu ako to tip akumulatora dozvoljava. Najbolji način za održavanje akumulatora je njegovo čišćenje. Prilikom čišćenja treba voditi računa o tome da je pričvršćen i da su sva povezana mjesta osigurana.

 

Ako sami radite zamjenu zimskog seta točkova, onda je to savršena prilika da očistite unutrašnjost blatobrana od ovih naslaga. Važno je izvršiti kontrolu kočnica i upravljačkog mehanizma, jer su oni vitalni dijelovi aktivne sigurnosti. 

Kada ste sve očistili, provjerite istrošenost kočnih diskova i pločica (pakni i doboša), te provjerite da kamenčići i sol nisu negdje ostali na kočnoj čeljusti ili oko disk pločice kako bi izbjegli struganje i eventualno nepravilno trošenje diskova. Koliko je moguće provjerite i funkcionalnost ostalih dijelova kočnog sistema, te provjerite da na elastičnim zaštitama zglobova pogonskih osovina nema tragova curenja. Zimi ovi gumeni dijelovi često puknu ili se poderu, a gubitak maziva uzrokovat će brzo trošenje i otkazivanje homokinetičkih zglobova.


Također, ne zaboravite da je zimi zbog zagađenog zraka i često upaljenog grijanja unutrašnja površina stakala jako zaprljana i čađava. Iskoristite ovo vrijeme socijalnog distanciranja i očistite unutrašnju stranu stakala papirnim ubrusima i sredstvom za čišćenje stakala.

U vrijeme kada su nam alkoholne maramice i dezinfekcijski gelovi postali obavezna oprema u džepovima, ne smijemo zaboraviti ni na higijenu automobila. Preporučujemo redovno čišćenje i brisanje površina koje su u čestom kontaktu s rukama kao što su ručke vrata, upravljač, mjenjač, komande svjetala, ručne kočnice i uređaja za zabavu. Jasno, budite veoma oprezni čime čistite ove površine, prejaki alkoholni rastvori mogu oštetiti kožne i plastične površine i ostaviti ružne tragove koje će biti teško ili nemoguće ukloniti.

Ipak, glavni dio higijene u automobilu je sistem ventilacije. Sami ventilacijski otvori i kanali su zbog temperaturnih razlika idealna “legla” bakterija i vlage te se nakon svake zime preporučuje njihova dezinfekcija i čišćenje. Na tržištu postoje pjene i sprejevi pomoću kojih možete to sami uraditi, dok najefikasnija rješenja nude sepcijalizovani servisi.


Također, ne treba zaboraviti ni filter zraka koji je također zaprljan i mogući uzrok neugodnog mirisa. Kako trenutno vjerovatno ne možete ni do servisa ni do novih dijelova možete iskoristiti vrijeme da sami izvadite filter kabine, dobro ga usisate i očistite, te dezinfikujete blažim alkoholnim rastvorom. Naravno, na nekim autima to će biti lagan zahvat dok ćete na nekim ipak morati potražiti pomoć YouTube i sličnih tutorijala.

(studiod/klix.ba)